5. december

Zoologisk have er meget stor. Der er veje og stier i alle retninger, og Thy ved ikke, hvor han skal gå hen.

Tæt på indgangen ser Thy en stor lyserøde fugl, der kun har ét ben.

”Hej fugl. Vil du hjælpe mig med at finde rensdyrene, så hjælper jeg dig med at finde dit andet ben.” siger Thy.

Fuglen ser ned på ham, ryster fjerene og pludseligt har den to ben.

”Er du en tryllefugl?” spørger Thy og ser på fuglen med store øjne.

”Jeg er en flamingo.” siger fuglen. Mens den taler forsvinder benet igen.

”Meget mærkeligt,” siger Thy, ” Sig mig, ved du, hvor rensdyrene med de sorte snuder bor?”

”Kan du stå på et ben.” Spørger flamingoen.

”Det tror jeg ikke.” svarer Thy.

”Så tror jeg heller ikke, jeg ved, hvor rensdyrene med de sorte snuder bor.” Flamingoen lukker øjnene.

Altså hvis en fugl kan stå på et ben, så kan jeg også, tænker Thy.

Det er svært. Han prøver igen og igen og igen.

”Se her,” siger han højt. ”Jeg kan stå på ét ben.”

Flamingoen ser på ham. ”Flot.”

”Hvor bor rensdyrene så?” Thy ser spørgende på flamingoen, mens han balancerer på ét ben.

”Det ved jeg ikke.” svarer den og lukker øjnene.

Mærkelig fugl, tænker Thy og går videre.

Dagens fokusord

  • Stå på et ben
  • Balance
  • Åbne og lukkede øjne

Grundbevægelse og lege-idé

Vi skal være flamingoen, der kan stå på et ben.

Vi hjælper de mindste ved at holde dem i hånden.

De, der kan selv, kan prøve at se, hvad der sker, når man lukker begge øjne, eller bare det ene.

Kan man samle en genstand op fra jorden, mens man står på et ben?

Kan børnene holde balancen?

Hvad med den voksne?